Dołącz do zamkniętej platformy edukacyjnej dla freelancerów!
Dni
Godziny
Minuty
Sekundy
logo.webp

#8 Marketing online z czym to się je? Jak dobrać marketing dla swojego biznesu?

Marketing online, czyż nie brzmi to tajemniczo? Tymczasem całość można zamknąć w kilku słowach! Czas na kolejny artykuł z cyklu KURS: Jak zarabiać w internecie? Dzisiaj postaram się wprowadzić Cię w świat marketingu 🙂

Raczej nie zostaniesz ekspertem od marketingu w tydzień i raczej te artykuły nie wyczerpią tematu. Na temat każdej z poszczególnych dziedzin marketingu napisano tysiące książek w różnych językach. Udało mi się do kolejnych 4 artykułów zaprosić ekspertów z branży, aby odpowiedzieli na kilka pytań. Sądzę, że dzięki temu ten cykl stanie się jeszcze ciekawszy. Ale najpierw trochę teorii.

TL:DR

Zasięg = pieniądze. Ruch = pieniądze. To podstawowa zasada, którą musisz poznać. Im tańszych i bardziej konwertujący ruch tym więcej zarabiasz. Proste 🙂

Ten artykuł jest częścią cyklu:

Kurs marketing online – zarabianie przez internet

  1. Gdzie są pieniądze w internecie?
  2. Jak wybrać branże dla siebie?
  3. Policz kasę – załóż czarny scenariusz i napisz biznes plan
  4. Własne www – jaką formę wybrać? Sklep, landing page, wizytówka, blog?
  5. Własny e-sklep – jak wybrać platformę?
  6. Własne www firmowe – jak zrobić to tanio i dobrze?
  7. Landing page jako forma szybkiej sprzedaży
  8. Marketing online z czym to się je? Jak dobrać marketing dla swojego biznesu?
  9. Social media dla biznesu
  10. Jak działa SEO?
  11. Jak tworzyć dobre kampanie AdWords?
  12. Czy content marketing jest dla mnie?
  13. Jak zarobić na własnym blogu?
  14. Jak kreatywnie działać i zarabiać w sieci?

 

Pamiętasz – w poprzednich częściach tego kursu porównywałem budowanie sklepu internetowego do budowy fizycznego sklepu. W zależności od wykorzystanych rozwiązań mogłeś budować sam, mogłeś wynajmować przestrzeń albo mieć ograniczone pole działania.

Marketing internetowy również ma wiele wspólnego ze swoim fizycznym odpowiednikiem. Załóżmy, że masz już pięknie wyposażony sklep, najlepsze produkty i najlepsze ceny. Ale do Twojego sklepu… nikt nie wchodzi. Dlaczego?

Być może dlatego, że nie jest widoczny. Nie zadbałeś o odpowiednią formę reklamy.

Bez względu na to czy masz swój sklep internetowy, jesteś blogerem, posiadasz sklep oparty na afiliacji albo sprzedajesz skomplikowane usługi doradcze – potrzebujesz ruchu! Jeśli sprzedajesz produkty powszechne i potrzebne ale na bardzo konkurencyjnym rynku potrzebujesz dużej skali. Jeśli Twoje usługi są specjalistyczne – zasada jest ta sama – potrzebujesz klientów na swojej stronie – ale może być ich dużo mniej.

Możemy pozyskiwać ruch na dwa sposoby:

  • Ruch bezpłatny
  • Ruch płatny

Oczywiście oba działanie możesz przeplatać 🙂

Ruch bezpłatny – skąd?

Najpowszechniejsze źródło pozyskiwania darmowego ruchu na swoją stronę internetową to wyszukiwarka Google i pozycjonowanie. W kolejnym kroku zajmiemy się tym, jak działają wyszukiwarki i jak spowodować, aby Google nas lubiło. 🙂  To relatywnie najtańsza forma pozyskiwania klienta. To równocześnie najbardziej naturalna forma reklamy. Przecież to klient szuka usługi lub produktu, wpisuje określone słowo kluczowe do wyszukiwarki i trafia do Ciebie – kupując od Ciebie produktu lub usługę. Niestety zazwyczaj pozyskiwanie ruchu organicznego wymaga czasu – czasem miesięcy lub nawet lat.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak sprawdzić, czego ludzie szukają w internecie możesz przeczytać ten artykuł. 

Kolejne darmowe źródła ruchu do Twojego serwisu to kanały social media – wystarczy, że dobierzesz odpowiedni kanał do Twojej branży. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, i wiele innych! Publikowanie nowych treści jest zazwyczaj darmowe, a w perspektywie czasu może stanowić główne źródło ruchu. Jednym z największych kanałów social media na świecie jest YouTube – ciekawy film może rozejść się viralem i w ten sposób zarabiać dla Ciebie przez wiele lat!

Kolejny krok to szeroko pojęty mailing. Jeśli od początku zbierasz adresy mailowe swoich klientów z czasem możesz im wysyłać informację o nowych usługach. Taka baza może dla Ciebie bardzo dobrze zarabiać! Na ten temat napiszę osobny artykuł, w którym pokaże Ci darmowe narzędzia zarówno do zbierania adresów mailowych, jak i do rozsyłania np. newslettera. Również w tym przypadku potrzeba czasu. Jeśli liczymy wyłącznie na zbudowanie bazy bez podejmowania płatnych działań – musimy nastawić się na czas. Ale później wraz z czasem stopniowo zaczynasz zarabiać coraz więcej!

Ruch płatny – marketing online

Drugie źródło to pozyskiwanie ruchu poprzez płatne narzędzia. Istnieje ich całe mnóstwo! Do najbardziej popularnych należą Google AdWords oraz FacebookAds.

Zajmiemy się tym 9 i 11. Dlaczego to skuteczna forma reklamy?

Wyobraź sobie, że ktoś składa Ci propozycje – zapłacisz mi dwa złote za każdego klienta, którego prowadzę do Twojego sklepu. Płacisz mi tylko w momencie, w którym klient wchodzi przez drzwi Twojego sklepu i nie wychodzi od razu. Nie interesuje Cię ile mnie to kosztowało pracy – najważniejsze dla Ciebie jest to, że do Twojego sklepu wchodzi zainteresowany klient. Dalej to już Twoje zadanie – musisz go odpowiednio obsłużyć.

I tak właśnie działa to w przypadku reklam Google AdWords – masz możliwość płacić za tą reklamę w modelu CPC czyli za kliknięcie w reklamę. Nie za wyświetlenia – ale wyłącznie za konkretnych klientów. Modelów rozliczeń jest dużo więcej w zależności od Twoich potrzeb 🙂 Omówimy wraz z moimi gośćmi większość ogólnie dostępnych.

Podobnie działa to w przypadku FacebookAds – możesz płacić za wyświetlenia albo nawet wyłącznie za kliknięcia w Twoją reklamę! Ceny są bardzo różne niech na razie wystarczy Ci informacja, że są to ceny od kilku groszy do nawet kilku złotych w zależności od kilku czynników. Na przykład branży, dobranych słów kluczowych itd. Krok po kroku zajmiemy się tym w kolejnych lekcjach.

Te formy reklamy są o tyle ciekawe, że zazwyczaj masz możliwość bardzo precyzyjnego doboru swojego klienta – innymi słowy zobaczą to tylko konkretne osoby.

Załóżmy, że sprzedajesz kije golfowe. Możemy więc przyjąć, że Twoim klientem są głównie mężczyźni, w wieku powyżej 40 roku życia, mieszkający w dużym mieście, dodatkowo zainteresowani ekskluzywnymi samochodami lub jachtami. Tworząc płatne kampanie AdWords lub FacebookAds masz możliwość wyświetlać swoje reklamy tylko tej grupie!

Możliwości są nieskończone 🙂

Możesz też stworzyć produkt, który będzie afiliowany – innymi słowy chociaż zarabiasz odrobinę ponieważ dzielisz się procentem od sprzedaży. Ale to nie Ty dbasz o to, żeby Twój produkt się sprzedawał! Więcej o afiliacji możesz poczytać tutaj.

Możliwości pozyskiwania płatnego ruchu jest więcej – mogą to być artykuły sponsorowane, współprace z blogerami i wiele innych. Również o tych formach opowiem Ci w późniejszym czasie.

Kreatywne źródła pozyskiwania ruchu

Internet jest fantastyczny również pod tym względem, że właściwie ogranicza Cię wyłącznie Twoja wyobraźnia. Możesz łączyć i przeplatać równe formy – np. stworzyć ciekawy film wideo, a później pomóc mu rozsądnie go promując. Jeśli materiał jest naprawdę dobry – prędzej czy później internauci zaczną go podawać sobie dalej! Czasem po prostu musisz pomóc szczęściu 🙂

W przeciągu najbliższych dni pojawią się kolejne artykuły wraz z wywiadami i konkretnymi poradami.

Jeśli interesują Cię kreatywne reklamy przeczytaj artykuł Rich media – kreatywne kampanie – 17 przykładów!

Tymczasem! Do usłyszenia!

10 Responses

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej na blogu:

Krótkie podsumowanie działalności bloga #4

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”] Ostatnie podsumowanie opublikowałem prawie pół roku temu – w połowie

Czytaj dalej

Gdzie chcesz się zalogować?

PODAJ IMIĘ I ADRES E-MAIL, ABY PRZEJŚĆ DALEJ

PODAJ IMIĘ I ADRES E-MAIL, ABY PRZEJŚĆ DALEJ