KURS: Jak zarabiać w internecie?

#2 – Jak wybrać branże dla siebie?

Znajdujemy się w świetnej sytuacji – założenie sklepu internetowego to kwestia kilku godzin, a koszty mogą nie przekraczać 1 000 zł. Bogactwo branż poraża – od części samochodowych, przez meble, po specjalistyczne wyposażenie dla lekarzy. Wszystko wszyscy sprzedają przez internet. Ale jak znaleźć branże dla siebie? Czym kierować się przy wyborze? Zapraszam 🙂

Ten artykuł jest częścią cyklu:

Kurs marketing online – zarabianie przez internet

  1. Gdzie są pieniądze w internecie?
  2. Jak wybrać branże dla siebie?
  3. Policz kasę – załóż czarny scenariusz i napisz biznes plan
  4. Własne www – jaką formę wybrać? Sklep, landing page, wizytówka, blog?
  5. Własny e-sklep – jak wybrać platformę?
  6. Własne www firmowe – jak zrobić to tanio i dobrze?
  7. Landing page jako forma szybkiej sprzedaży
  8. Marketing online z czym to się je? Jak dobrać marketing dla swojego biznesu?
  9. Social media dla biznesu
  10. Jak działa SEO?
  11. Jak tworzyć dobre kampanie AdWords?
  12. Czy content marketing jest dla mnie?
  13. Jak zarobić na własnym blogu?
  14. Jak kreatywnie działać i zarabiać w sieci?

Szukanie rynku e-commerce dla siebie nie jest łatwe – to najważniejszy krok na początku. W poprzednim artykule pisałem o różnych formach zarabiania w internecie. Tym razem skupie się na działaniach związanych ze sprzedażą on-line. To bardzo duży temat więc zawężę go do sprzedaży produktów przez internet a pominę temat np. afiliacji (pisałem o tym tutaj), sprzedaży szkoleń online itp.

tl:dr
Szukając branży dla siebie zastanów się:

  1. Na czym się znam?
  2. Jaki mam dostęp do towaru?
  3. Czy posiadam przestrzeń magazynową? A może skorzystam z dropshippingu?
  4. Czy branża w którą chcę wejść nie jest branża wyjątkowo konkrecyjną?
  5. Czy marża uzyskana ze sprzedaży zwróci mi koszty utrzymania sklepu?
  6. Jaka jest grupa docelowa? Komu będę sprzedawał?
  7. Czy ktoś chce kupić Twój produkt?
  8. Jaką formę marketingu wybiorę dla swojego sklepu?

Sprawdź, w jakiej branży będziesz czuł się dobrze.

To dosyć trywialne, ale znaczna większość znanych mi przedsiębiorców traktuje sprzedaż w sklepie internetowym jako coś niezwykle prostego i oczywistego. Przecież wystarczy zrobić sklep internetowy i sprzedasz sama ruszy. No ewentualnie wystarczy jeszcze wystawić na allegro.

Tymczasem rzeczywistość bywa bardzo brutalna. W praktyce sprzedają oni produkty na których niezbyt dobrze się znają, często nie mając nawet podstawowej wiedzy na temat ich funkcjonowania. A to niestety powoduje szybki brak motywacji w przypadku nawet drobnych problemów. Zastanów się więc – czy jest coś co mnie pasjonuje i co mógłbym przekuć to w biznes? Posłuchaj podcastów Michała Szafrańskiego lub Marcina Iwucia. Często wspominają oni zjawisku rentownej pasji. Sporo się do nich nauczyłem, Ciebie również zachęcam 🙂

Właśnie dlatego fascynuje mnie e-commerce. W sieci możesz sprzedać dosłownie wszystko. Zastanów się – w jakich miejscach pracowałeś wcześniej? Jeśli interesujesz się malarstwem, i znasz kilku grafików, akwarelistów, portrecistów lub innych artystów, to może będą zainteresowani sprzedażą swoich prac przez Twój sklep?

Jeśli zajmujesz się makijażem, to czy znasz większość wiodących marek? Czy regularnie testujesz różne kosmetyki? Czy znasz ceny poszczególnych produktów? Czy znasz hurtownie w których możesz korzystnie kupić towar? Czy potrafiła byś doradzić klientce z problemami skórnymi dobierając odpowiedni kosmetyk?

Albo zupełnie z innej strony – jeśli znasz się na różnych alkoholach, czy znasz uwarunkowania prawne dotyczące sprzedaży alkoholu przez internet? Znasz się na prawie w zakresie ustawy o trzeźwości?

Albo jeśli zajmujesz się designem – czy śledzisz aktualne trendy? Czy umiesz rozróżnić styl shabby chic od vintage? Czy znasz istotne nazwiska z branży? Czy wiesz co będzie sprzedawało się w kolejnych sezonach?

Jeśli lubisz pić dobrą herbatę to może warto zastanowić się nad e-herbaciarnią. Ale czy znasz się wyłącznie na jednym gatunku, który lubisz? Czy potrafisz również korzystnie wypowiadać się o innych gatunkach? Czy potrafisz rozpoznać potrzeby swojego klienta?

Może okazać się, że na wszystkie pytania odpowiadasz twierdząco. Nie oznacza to jednak, że to branża dla Ciebie. Być może Twoja wiedza nie jest jeszcze ugruntowana. To poprostu zainteresowanie, ciekawostka na której trochę się znasz trochę lepiej niż ludzie z Twojego otoczenia. Ale rzeczywistość może sprowadzić Cię brutalnie do parteru. Prowadzenie własnego biznesu, w szczególności e-commerce to przede wszystkim godziny opisywania produktów, szukania nowych okazji, przygotowywania form promocji itd. To odpowiadania na skomplikowane maila od klientów, którzy oczekują doradztwa. To umiejętność negocjacji z hurtowniami ale też z niezadowolonymi klientami. Może okazać się… że zniechęcisz się do swojej pasji! Jeśli chcesz na tym zarobić – musisz być po ekspertem w swojej branży.

Wybierz więc rozsądnie. Rozpisz na kartce kilka branż, które potencjalnie mogą Cię interesować. W kolejnej kolumnie wypisz wszystkie Twoje kwalifikacje ułatwiające pracę w tej branży. W kolejnej wypisz kilka wyróżniających się już istniejących e-sklepów. Spróbuj zwracać uwagę na detale – czy będę potrafił opisać produkty podobnie jak w tym sklepie? Czy potrafię robić podobne zdjęcia? Czy wiem jak powinien wyglądać sklep w tej branży?

Czy masz dostęp do towaru?

To bardzo istotne pytanie. Czy posiadasz dostęp w bliskiej okolicy do hurtowni? Czy masz tam wynegocjowane korzystne warunki finansowe? Czy to tylko jedno źródło produktów? Czy hurtownia również sprzedaje w internecie? Czy posiadasz dostęp do innych dystrybutorów lub bezpośrednio do importerów?

Niestety może się okazać, że Twoje hurtownie już są bardzo intensywnie wykorzystywane przez różne sklepy internetowe. W praktyce może to oznaczać, że te same produkty są bardzo popularne w internecie. To niestety oznacza, że trzeba zejść mocno z ceną, aby pozostać konkrecyjnym.

Czy masz przestrzeń magazynową?

Bardzo często ignorowany punkt. Zastanów się – jeśli zamierzasz zakupić towar w większej partii, aby wynegocjować lepszy rabat czy masz go gdzie magazynować? Gdzie będą Twoje produkty? Wynajęcie dodatkowej przestrzeni magazynowej poza miejscem zamieszkania oznacza nie tylko dodatkowe koszty wynikające z najmu, ale również dodatkowy czas potrzebny na dotarcie do magazynu, spakowanie zamówień oraz wysyłkę.

Jeśli zdecydujesz się jednak handlować towarem w oparciu o dropshipping to pamiętaj, że w grę wchodzą też często zwroty. Nie wszystkie hurtownie mają jasno ustalone zasady. W praktyce może się okazać, że produkt zostanie zwrócony na Twój adres. W przypadku ubrań, czy kosmetyków, przechowywanie niestanowi jakiegoś gigantycznego problemu, ale już meble, opony czy też sprzęt AGD w krótkim czasie mogą okazać się problematyczne w magazynowaniu.

Na temat dropshippingu, wraz z listą różnych hurtowni niedługo napiszę kolejny artykuł  artykuł na ten temat możesz przeczytać tutaj 🙂

Czy branża którą wybrałeś jest bardzo konkrecyjna?

Nie ma żadnych przeciwwskazań abyś działał w takiej branży. Wymaga to jednak często większych nakładów finansowych, przede wszystkim na marketing.  Czasem wystarczy kreatywny pomysł. Świetnym przykładem może być Rafał Brzoska z firmy InPost – zaczynał z niewielkim budżetem, ale miał bardzo konkretny pomysł. Możesz przeczytać z nim wywiad tutaj. Takich pomysłów na kreatywny biznes w bardzo konkurencyjnej branży jest całe mnóstwo! Spójrz chociażby do mojego artykułu o pomyśle na biznes z kartonu gdzie pisałem o firmie MyKotty. Oferują meble dla kotów. Na allegro w tej kategorii jest ponad 30 000 licytacji! A mimo to osiągają globalny sukces. W każdej branży znajdziesz takie przykłady. Łączy je jedna podstawowa rzecz – ten sam produkt opakowali w nowe pudełko i mieli bardzo konkretny pomysł na sprzedaż.
Po prostu przemyśl to bardzo dokładnie. Pracuj na liczbach! W branży często usłyszysz takie hasło:

„Wyróżnij się albo zgiń!”

I całkowicie się z nim zgadzam. Jeśli więc już masz pomysł, nigdy nie zakładaj, że jest on taki dobry, że KAŻDY go kupi. Zrób badania – przygotuj makiety, lub prototypy swoich produktów. Porozmawiaj z najbliższymi, z przyjaciółmi. Spróbuj znaleźć potencjalnych klientów. Spróbuj wytłumaczyć znajomym dlaczego akurat tą konkretną branżą chcesz się zająć. Jeśli większość będzie zgodna, że znasz się na tym i już dawno powinieneś się tym zająć – to dobry znak. Wtedy pozostaje przemyślenie kwestii technicznych – czyli jaki sklep wybrać, i jak dobrać marketing do Twojej branży.

Mierz też siły na zamiary. Jeśli sprawdzasz konkurencję a okazuje się, że w Twojej branży to głównie bardzo duże marki – przemyśl w czym jesteś lepszy, znajdź swoją niszę. Jeśli jednak nie masz pomysłu jeszcze przed startem… odpuść.

Jaka marża jest w Twojej branży?

To bardzo ważna sprawa, której nie należy ignorować. Policz ile swoich produktów musisz sprzedać, aby zacząć zarabiać? Ponownie weź kartkę i po prostu napisz cashflow czy też biznes plan. W kolejnej części cyklu znajdziesz pliki excel, które ułatwią Ci policzenie teog.. Postaraj się uwzględnić wszystkie możliwe wydatki (podatki, koszty utrzymania sklepu, zakup towaru, itp). Dodaj do tej kwoty jeszcze 20%  – tak na wszelki wypadek, na wydatki których w tym momencie się nie spodziewasz. Ustal konkretną marżę. Teraz po prostu policz. Może okazać się, że musisz sprzedać 100 swoich produktów, aby zarobić- wyjść na zero. To prawie 5 sztuk dziennie. Choć może wydawać się to nie dużo, w praktyce oznacza kilka zamówień dziennie. Nie pozwól sobie na myśl „jakoś to będzie„! To nigdy tak nie działa. Bądź bardzo ostrożny i przelicz wszystko. Może się okazać, że wystarczy sprzedać 10 sztuk. Ale to w praktyce oznacza, że będą to zamówienia za większą kwotę, lub bardzo specjalistyczne. Wtedy zastanów się:

Komu będziesz sprzedawał?

Przemyśl – kto będzie kupował Twoje produkty. Jak wygląda „statystyczny klient”? Spróbuj wypisać sobie jego cechy, wygląd, miejsce zamieszkania, miesięczne zarobki. Takie ćwiczenie pozwoli Ci łatwiej poradzić sobie z doborem odpowiedniej formy marketingu, ale też zdać sobie sprawę, czy Twoje grupa docelowa jest wystarczająco duża, aby zarobić 🙂

Przyjmij pewne założenia – im bardziej precyzyjnie dobra grupa docelowa tym łatwiej będzie Ci stworzyć wygląd sklepu internetowego, opisywać produkty, albo prowadzić fanpage. Będziesz używał innego języka, po prostu inaczej będziesz prowadził swoją komunikację.

Czy ktoś chce kupić Twoje produkty lub usługi?

Bardzo dobrym pomysłem jest znalezienie branży raczkującej, która ma mocne perspektywy rozwoju. Ale może się okazać, że póki co jeszcze nikt nie chce kupić Twoich produktów. Po prostu jeszcze nie ma zainteresowania na rynku. Można to łatwo sprawdzić. Gorąco polecam narzędzie Google Keyword Planner. Za pomocą tego narzędzia znajdziesz średnią liczbę zapytań wpisywanych do wyszukiwarki Google w skali miesiąca. Wystarczy wpisać zapytanie a narzędzie wyświetli konkretną liczbę. Choć służy ono głównie do przygotowywania kampanii AdWords, to pozwoli Ci też w jasny sposób sprawdzić czy klienci szukają już Twojego produktu lub usługi. Dodatkowo Google podpowie Ci w tym narzędziu frazy powiązane. Więcej o tym narzędziu napiszę w kroku 11  Zajrzyj! 11 – Jak tworzyć dobre kampanie AdWords?

Jaki marketing wybrać?

To również strategiczny krok. Właśnie o tym jest ten cykl. W kolejnych krokach postaram się wyjaśnić jak działa pozycjonowanie, czym są kampanie AdWords, jak tworzyć kampanię na Facebooku. Postaram się też opisać najczęstsze haczyki i kruczki tworzone przez agencje w umowach lub ofertach.

Mam nadzieję, że nie wystraszyłem Cię za bardzo, jeśli chodzi o własny biznes online.

Chciałbym jednak, abyś podszedł do tematu bardzo realistycznie. Jak mówi stara maksyma:

Licz na najlepsze, przygotuj się na najgorsze.

Na koniec bardzo gorąco polecam Ci książkę – „Zero to one Notatki o Start-upach, czyli jak budować przyszłość”. Dowiesz się z niej jak zacząć tworzyć nowy biznes – na co zwracać uwagę i jakich błędów nie popełniać. Kupisz ją tutaj:

[buybox-widget category=”book” ean=”9788377469439″]

Sądzę, że może Ci się też spodobać:

Zapisz się do newslettera:

Jeśli chciałbym otrzymywać informację o nowych postach to serdecznie zapraszam do zapisania się do newlettera.

Ok, chcę żebyś przesyłał mi newsletter (zawsze możesz się wypisać)

autoresponder system powered by FreshMail